ONTWIKKELTRAJECT


Talentontwikkeling De Utrecht Popprijs wil graag een rol spelen op het gebied van educatie voor jongeren met interesse in de culturele sector. De Utrecht Popprijs bereikt dit onder andere door het coachen van de finalisten, het actief begeleiden van vrijwilligers en een samenwerking met de Herman Brood Academie. Sinds 2010 wordt voor de finalisten een bandcoachingsdag georganiseerd. Naast een aantal gezamenlijke workshop-rondes, nemen de coaches ieder een band onder hun hoede en gaan in gesprek over ambities, gezamenlijke doelen en hoe deze te behalen zijn. De winnaar van De Utrecht Popprijs wint een jaar lang gratis bandcoaching van Popcoaching. Artiesten De Utrecht Popprijs streeft naar professionalisering van muzikanten uit de provincie Utrecht. Veel bands treden al regelmatig op in de lokale poppodia, terwijl zij de ambitie en vaak ook het talent hebben om verder te groeien. Bij het behalen van een plek in de halve finale volgt voor de deelnemers een competitief leerproces. De artiesten wonen diverse workshops bij. Dankzij opbouwende kritiek van de professionele en de kennis van de verschillende coaches, wordt de groei van de bands gestimuleerd. Tijdens de optredens en de verschillende workshops wordt een sociaal/muzikaal netwerk gecreëerd onder de deelnemende muzikanten, waardoor de bands zich ook na De Utrecht Popprijs aan elkaar op blijven trekken. Daarnaast helpt De Utrecht Popprijs de artiesten zich te profileren binnen de Utrechtse en landelijke muziekwereld. De marketingcampagne en het prijzenpakket van De Utrecht Popprijs zorgen ervoor dat de muziek en de namen van de deelnemers en de winnaars in het bijzonder, verspreid worden onder popliefhebbers in de provincie Utrecht én daarbuiten. Zo biedt De Utrecht Popprijs artiesten de kans om een nieuw en groter publiek aan te spreken.